2024-07-19

Bloggande - ett åtagande

Att blogga kräver ett personligt åtagande av stora mått. Ni följare vill gärna att jag skriver inlägg varje dag för att ni ska finna det intressant att fortsätta följa mig. Nu är verkligheten en annan än vad ni anser. Alla har ett liv vid sidan av bloggandet.

En av mina tidigare bloggar - en politisk blogg, handlade om hur jag ansåg Sverige borde ha varit och fungerat. Bloggen fordrade mycket förklarande text om ämnet och ofta förklarande bilder. Alltså mycket arbete inför varje "release".

Tanken med denna sida/blogg var från början att ha sidan som hemsida med sporadiskt bloggande. Troligen blir det följden så småningom. Huruvida jag får några följare här eller inte får tiden utvisa. Det viktiga är att jag berättar.

När jag läste Retorik på Universitet var principen följande: "Säg vad du skall säga, Säg det, Säg vad du har sagt". När jag tittar tillbaka på de anteckningarna inför varje talövning, så funderar jag på om den dispositionen skulle gå hem här på bloggen.

Det här lilla inlägget följer inte den principen. Så jag återkommer vid ett senare tillfälle, eller flera tillfällen, i ämnet - Retorik.

Ps.
Retorikens fem grundpelare: innehåll, struktur, språkdräkt, memorering och framförande.
Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar